Tudásbázis

Weboldalkészítés, Webáruházkészítés, Webhosting,
Vírusirtó, Hírlevélküldő szoftver, Webmarketing:
a témákhoz kapcsolódó legfontosabb fogalmak magyarázata egy helyen!

Webfejlesztés:

Weboldalak (más szóval honlapok) és webáruházak (más szóval webshopok) felépítésének tervezése és üzembe helyezése. Egy webfejlesztés működhet sablon alapján (CMS sablon, bérelhető webáruház) vagy készülhet teljesen önálló arculati és szerkezeti tervek alapján.

Webhosting:

A webhosting nem más, mint a weboldalak folyamatos 24 órás szerveren történő elérhetőségének biztosítása.

Domain regisztráció:

A domain (más néven tartománynév) a számítógépek azonosítására szolgáló névtartomány. Akkor, amikor eldöntjük, milyen név alatt szeretnénk viszontlátni weboldalunkat, webáruházunkat, többféle lehetséges szempont (SEO, megcélzott piac elhelyezkedése, márkanév használat) alapján választunk  nevet és mellé egy kiterjesztést (.hu, .com, .net, .eu stb.). Miután ellenőriztük, hogy a kiválasztott domain és kiterjesztés szabad-e, elindítjuk a domain regisztráció folyamatát, vagyis “bejelentjük igényünket” az adott domain névre.

Domain regisztrátor:

A Nyilvántartó által felhatalmazott szolgáltató szervezetek valamelyike, amely a domaint igénylő vagy használó ügyfél szabad választása és megbízása alapján az ügyféllel szerződéses viszonyban állva a domain delegálással, regisztrálással és domain-fenntartással kapcsolatos ügyeket intézi. (Forrás: Magyarországi Internetszolgáltatók Tanácsa)

Weboldalkészítés:

Az ügyfél igényei alapján egy weboldal arculatának, szerkezetének megtervezése és megvalósítása webszerkesztés illetve programozás segítségével, majd ennek végén az “elkészült mű”  internetes közzététele (ún. feltöltése).

Webáruház készítés:

Termékek és/vagy szolgáltatások közvetlen internetes értékesítésére lehetőséget biztosító weboldal arculatának, szerkezetének megtervezése és megvalósítása, majd ennek internetes közzététele.

Webshop készítés:

A webshop nem más, mint a webáruház angol megfelelője.

Bérelhető webáruház:

Olyan saját webáruház motorral ellátott webáruházak, melyek -általában havidíjas alapon- bérelhetőek. Előnye, hogy néhány ezer forintos költségért elindíthatod saját webáruházadat, hátránya, hogy 100%-ban nem szabható az igényeidre és a webáruházadat csak bérled, nem kerül saját tulajdonodba.

Bérelhető webshop:

A bérelhető webáruház angol elnevezésű megfelelője.

Webmarketing:

Az online marketing szinonímája, mely az internetes marketingeszközök együttes alkalmazását jelenti. A webmarketing előnye, hogy az offline (nyomtatott/rádiós/televíziós) megjelenéseknél jóval költséghatékonyabb,  a célpiac precízebben targetálhatóbb és célozhatóbb, az eredmények pedig jóval részletesebben és pontosabban mérhetők.

Webtárhely:

A webtárhely olyan internetes szolgáltatás, ahol egy kiszolgáló szerver erőforrásait több felhasználó között osztják el. Minden felhasználó egy, a rendszer által dedikált tárhelyet foglal el, aminek nyilvános tartalma egyedi domain néven érhető el. (Forrás: Wikipedia.)

Vírusvédelem:

Komplex szolgáltatás, mely mind a számítógépeket, mind a webes tartalmakat (levelezés, weboldalon történt regisztráció során megadott felhasználói adatok, megrendelési és üzleti adatok) egyszerre védi az adathalászok, a spamek és a kártékony vírusok ellen.

Vírusirtó szoftver:

Olyan szoftver, mely a telepítést követően folyamatosan gondoskodik arról, hogy számítógépe védve legyen az internetes vírusok ellen.

Hírlevélküldő szoftver:

Olyan szoftver, mely alkalmas arra, hogy hírleveleket szerkesszen, majd azokat címlistára kiküldje és ezek eredményeit nyomon kövesse.

Keresőoptimalizálás:

Az a folyamat, melynek során a webáruházat vagy a weboldalt “optimalizáljuk” a keresőkre (pl. Google, Bing, Yahoo), hogy minden alkalommal, amikor egy felhasználó (potenciális vásárló) a kínált termékre, szolgáltatásra keres rá az interneten, a lehető legelőkelőbb helyezést biztosítsa weboldalának a találati listán, fizetett hirdetések nélkül is.

SEO:

Search Engine Optimization, a keresőoptimalizálás angol elnevezése.

Usability teszt:

Olyan tesztek, mellyel egy adott weboldal/webáruház látványvilágát és felépítését mérjük, hogy az valóban alkalmas-e az előre meghatározott üzleti célok elérésére vagy bizonyos pontokon módosítást kell eszközölni. A usability tesztelések minden esetben a leendő felhasználók szempontjából vizsgálják a weboldalt/webáruházat.

Felhasználóbarát weboldal:

Olyan weboldal, melynek üzenetét a látogató könnyen és egyértelműen megérti és melyet a felhasználó egyszerűen tud kezelni, hogy “teljesítse” az olyan általunk kitűzött célokat mint pl. webáruházban történő vásárlás vagy hírlevélre feliratkozás. Ha egy weboldal nem felhasználóbarát, akkor a látogató számára gyakran nem egyértelmű, mit hol talál, elakad az előre megtervezett folyamatokban és általában elhagyja az oldalt, így elveszítjük őt.

A/B tesztelés:

Weboldalak szövegeinél, arculatánál, hírlevelek tárgysoránál, landoló oldalaknál (landing page), Adwords hirdetések esetében különböző hirdetésszövegek variációjának tesztelése, melynek során az eredmények függvényében eldöntjük, melyik variáns hatásosabb és melyiket érdemes “élesíteni” vagy hirdetési költséget mellé rendelni.

CMS weboldal készítés:

A tartalommenedzsment-központú weboldalak (CMS – Content Management System) célja, hogy a honlapokat érintő frissítések a napi adminisztrációs munkák szintjén egy átlagember számára is megvalósíthatóak legyenek, webszerkesztői vagy programozói háttértudás nélkül is.

WordPress weboldal készítés:

A WordPress egy ingyenes és nyílt forráskódú (PHP és MySQL alapú) tartalomkezelő rendszer, egyre elterjedtebb hazánkban, hiszen könnyen kezelhető, módosítható anélkül, hogy komolyabb webszerkesztői vagy programozói munkát igényelne, emellett remekül keresőoptimalizálható.

Weboldaldesign:

Egy weboldal főoldalának és aloldalainak grafikai terve, mely magában foglalja a háttérszínt, a kiemelések, boxok, modulok szín- és formavilágát. Általában nem része a céges logó tervezése, kivéve ha az ügyfél erre kifejezetten igényt tart.

E-copywriting:

Webszövegírás, ami egyszerre kell, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű kulcssszóval, belső linkekkel, kiemelésekkel lássa el az oldalt, másrészt biztosítja, hogy mindeközben a látogató ne érezze “keresőoptimalizált-szagúnak” az adott szöveget. Emellett képesnek kell lennie arra, hogy az előre meghatározott lépésekre készteti a látogatót (ún. látogató-vezetés), ami biztosítja, hogy a látogató megvalósítsa az oldal céljait (pl. megrendel egy terméket, feliratkozik a hírlevélre, csatlakozik a Facebook-oldalunk rajongóihoz).

Egyedi weboldalkészítés:

Míg a CMS és WordPress weboldalak jól formázható weboldal sablonok (az ennek megfelelő kötöttségekkel), addig az egyedi weboldalkészítés folyamata során lehetőségünk van arra, hogy mind látványvilágban, mind funkciókban és elrendezésben teljes mértékben az igényekre szabjuk a weboldalt illetve a webáruházat. Az egyedi weboldalkészítés során a grafikusok, programozók és webszerkesztők ugyanis az elképzeléseknek teljes mértékben megfelelően tudnak  “kézzel megírni” minden apró részletet.

HTML weboldalkészítés:

A HTML a HyperText Markup Language rövidítése és a közhiedelemmel ellentétben nem egy programozási nyelv, hanem egy ún. jelölőnyelv.  A HTML a weboldal dokumentumainak, szövegeinek, képeinek stb. formázását és elrendezését írja le. A HTML weboldalkészítés azt jelenti, hogy a weboldalkészítés során a HTML nyelvet használjuk.

Tárhelyszolgáltatás:

A tárhelyszolgáltatás során létrehozunk a szerveren egy könyvtárat, ahová felmásoljuk a weboldal/webáruház forráskódját – így tesszük azt elérhetővé az interneten.

FTP:

File Transfer Protocol, melynek működése egy, az interneten elhelyezett merevlemezhez hasonlítható. Egy állományátvitelre szolgáló szabvány, mellyel fileokat tölthetünk fel/le az internetre, illetve olyan számítógépekre, melyekhez hozzáférési jogosultsággal rendelkezünk. Az FTP-t használjuk többek között akkor is, amikor egy weboldalt közzéteszünk az interneten.

SMTP:

Simple Mail Transfer Protocol rövidítése, ami gyakorlatilag egy kommunikációs protokoll, mellyel az e-maileket továbbítani tudjuk az interneten.

POP3:

Post Office Protocol version 3, ezzel a protokollal tudjuk az internetről letölteni a leveleinket (fogadni). Ha a levelező fiókunknál a POP3-at állítjuk be, akkor a szerverről teljesen letöltjük a leveleket.

IMAP:

Az IMAP (Internet Message Access Protocol) elektronikus levelek fogadására használt protokoll, amely segítségével a leveleinkhez férhetünk hozzá.
Az IMAP használatánál a levelek a szerveren maradhatnak. Leveleinket szinkronban tartjuk a kliens gépünk és szerverünk között.

PHP:

Olyan nyelv, mellyel dinamikus weboldalakat tudunk létrehozni. A PHP lényegében egy HTML-be ágyazható programnyelv, mellyel rengeteg programozási  feladat végezhető el.

MySQL:

A MySQL az egyik legnépszerűbb adatbázis kezelő rendszer. A weblapunk dinamikus struktúrájának és tartalmainak kezelésére szolgál. Olyan adatbázis rendszer, amely megkönnyíti nagyobb mennyiségű dokumentumok rendszerezését és tárolását. Az adatbázisokat könnyen kezelhetjük PHP programokkal, így a tárolt adatainkat egyszerűen megjeleníthetjük a weboldalon.

Domain beállítás:

Elsődleges, és legfontosabb a DNS szerverek (elsődleges, másodlagos) beállítása. Ezt követően a domain zavartalan működéséhez az FTP, SQL, e-mail beállítás szükséges.

Aldomain beállítás:

Olyan virtuális domain, ami lehetővé teszi, hogy más tartalmakat töltsünk fel hasonló hangzású domain nevek alá. Pl. ha nálunk regisztrálta be a www.domainregisztracio.hu domain nevet, akkor létrehozhat ehhez hasonló aldomain neveket, pl. web.domainregisztracio.hu.

Tárhely csomagok:

A weboldal/webáruház adatainak tárolásához szükség van egy tárhelyre. Attól függően, hogy weboldala mennyi tartalmat fog nagyságrendileg megjeleníteni (pl. egy webshop több ezer termékkel, egy folyamatosan friss hírekkel bővülő hírportál, melyen a régi cikkek is elérhetőek archív formában vagy egy egyszerű weboldal) a szolgáltatók különféle méretű tárhelycsomagokat kínálnak. Ezek a tárhelycsomagok általában más egyéb szolgáltatásokat is tartalmaznak – az IT Butler esetében többek között céges levelezéssel kapcsolatos beállításokat, webes admin felületet és napi biztonsági mentést – ingyenesen 🙂

Social Media:

Más szóval közösségi média, melybe a közösségi marketingcsatornák tartoznak bele (pl. Facebook, Twitter, GooglePlus stb.).

Hírlevélküldő szoftver:

Olyan szoftver, melynek megvásárlásával vagy bérlésével hírlevélsablonokat, hírleveleket és hírlevélkampányokat hozhatunk létre – programozói/webszerkesztői háttértudás nélkül. A hírlevélküldő szoftverekben többféle, a levelezőrendszerekre optimalizált sablont találunk, ez teszi lehetővé, hogy minden levelezőrendszerben egységesen jelenjen meg hírlevelünk, ne essenek szét a hasábok, a képek elrendezése stb. Az elkészített hírleveleket tárolhatjuk egy esetleges későbbi felhasználásra, módosításra, időzíthetjük a kiküldést és megtekinthetjük hírlevélkampányaink statisztikáit (hány levelet sikerült kézbesíteni, hányan nyitották meg, hányan kattintottak a benne lévő linkekre stb). A hírlevélsablonok mennyisége, a havi kiküldhető hírlevelek száma és a statisztikai adatok mélysége szoftverenként eltérő.